dinsdag 24 december 2013

Wortelcake - suikervrij


Helemaal blij word ik van de blog Oh She Glows van Angela Liddon uit Canada. In mijn zoektocht naar een lekkere - en ook nog eens gezonde - wortelcake kwam ik op haar blog terecht. Van de plaatjes alleen al loopt het water me in de mond. Ik moet toch ergens beginnen dus ben ik aan de wortelcake begonnen. In eerste instantie vond ik het resultaat nog wat te nat en de hoeveelheid siroop (120 ml.!) teveel en na wat aanpassingen is dit het resultaat!

Ingrediënten
225 gr. geraspte wortel
3 el. lijnzaad
80 ml. agavesiroop
160 ml. melk (of voor zuivelvrij: amandelmelk)
60 ml. olijfolie (of gesmolten kokosolie)
1½ tl. vanille extract
½ tl. appelazijn
2 tl. citroenrasp

200 gr. speltmeel
2 tl. kaneel
½ tl. gemberpoeder (o.a. te koop bij een toko)
2 tl. bakpoeder
½ tl. baking soda*
¼ tl. zout

75 gr. cranberry’s (of rozijnen)
50 gr. walnoten (of bijv. hazelnoten) in stukjes

Werkwijze 
Verwarm de oven voor op 180 graden. Vet een cakeblik in en bekleed deze met bakpapier. Wel de cranberry’s 5 minuten in heet water en laat dit goed uitlekken. Dep ze zo nodig droog. Rasp de wortel en doe dit in een kom samen met het lijnzaad, citroenrasp en de natte ingrediënten: agavesiroop, melk, olijfolie, vanille extract en appelazijn. Meng in een andere kom de droge ingrediënten: meel, kaneel, gemberpoeder, bakpoeder, baking soda en zout. Voeg de natte bij de droge ingrediënten en meng met een spatel door elkaar. Daarna voeg je de cranberry’s en noten toe. Verdeel dit over het cakeblik en zet 45 minuten in de oven tot deze gaar is. Laat de cake eerst 5 minuten in het blik afkoelen, haal deze daarna uit de vorm, verwijder en bakpapier en snijd de cake als deze voldoende afgekoeld is. Mocht je nog een stukje over hebben, je kunt de cake prima invriezen.

* Als je het rijsmiddel baking soda gebruikt, voeg dan altijd een 'zuurtje' aan je ingrediënten toe, zoals karnemelk, vruchtensap of - in dit geval - appelazijn. Dit zorgt ervoor dat de baking soda zijn werk gaat doen en je cake dus mooi rijst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten