zaterdag 1 februari 2014

Gezonde groene sap!


Elke zichzelf respecterende blog waar gezonde recepten op staan is tegenwoordig niet meer compleet als daar geen recept voor een green smoothie of green juice op staat. Dus hierbij mijn favoriete groene sapje. Ik gebruik hiervoor sinds een jaartje een slow juicer van Versapers. Sinds de aankoop staat deze standaard op mijn aanrecht en gebruik ik de juicer een paar keer per week. En ja het is heerlijk!! Al moet ik zeggen dat ik er in de zomer vaker gebruik van maak dan in de winter, omdat ik nu ’s ochtends niet altijd zin heb ik een koud drankje als ik net m’n bed uitkom.

Bij de Versapers krijg je standaard twee zeven geleverd, een fijne en een grove zeef. Ik gebruik eigenlijk altijd de grove zeef, omdat er anders wel heel veel pulp overblijft en weggegooid wordt. Maar de pulp wat er uit komt, is ontzettend droog, dus alle sappen zijn er echt uit! Ik heb ook al een paar keer mijn courgettesalade met zoet pittige dressing gejuiced, zonder de noten en pitten, maar echt superlekker!

Let er wel op dat je alle fruit en groenten goed wast. De meeste groenten en fruit snijd ik in grove stukken, zodat het makkelijk door het mondstuk bovenop kan. Voor ongeveer een halve liter sap gebruik ik:


½ citroen
2 flinke handen bladspinazie
1 appel (granny smith)
½ venkel
3 stengels bleekselderij
1 wortel (15 cm.)
3 takjes verse munt
1 hand cranberry’s

En dan hoef je dus alleen nog maar de groenten in kleine stukken te snijden en in de slow juicer te doen. De munt kan in z'n geheel erin, dus dat is lekker makkelijk. Het sap komt er in de bijgeleverde kan aan de ene kant uit en de pulp valt in de andere bak. Direct na het gebruik de juicer schoonmaken, anders kost het later alleen maar meer tijd als de restjes er aan blijven plakken ...

2 opmerkingen:

  1. Dat ziet er gezond en lekker uit! Ik heb zelf geen juicer maar ik heb al een aantal keer de overgebleven pulp zien voorbijkomen in recepten. Dus je zou ook kunnen overwegen om de vezelige pulp te gebruiken in bijvoorbeeld een wortelcake, pastasaus etc.. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je reactie! Ik heb inderdaad een keer de wortelpulp gebruikt in muffins, maar die waren niet zo smeuig als wortelrasp die niet gejuiced was. Mocht je nog twijfelen over de aanschaf van een juicer... ik vind het echt een aanwinst! Wel jammer dat ze zo prijzig zijn :-(
      Groetjes, Eline

      Verwijderen