zaterdag 19 juli 2014

Ontbijtmuffins van favoriet Green Kitchen Stories


Hij staat bovenaan mijn favorietenlijst: de blog van Green Kitchen Stories! Inmiddels heb ik ook hun boek ontvangen bij een abonnement op (een andere favoriet) Jamie Magazine. Overigens staan deze 'ontbijtmuffins' - die je natuurlijk op elk moment van de dag kan eten - op hun blog en niet in het boek...  Het mooie van de geelwortel (of kurkuma) is dat de muffins niet alleen een diepgele kleur krijgen, maar ook een tikje Oosterse smaak hebben. Toen ik de muffins ging maken was het beslag behoorlijk vloeibaar en paste maar net in een bakblik voor muffins van 12 stuks zoals je op de tweede foto ziet. Als dat maar goed komt dacht ik nog, maar het eindresultaat was echt super! Aanrader dus! Ook omdat ze in slechts vijftien minuten in de oven staan!



Ik moest alleen voor de karnemelk naar de winkel, maar de rest had ik al in huis. Hoe fijn is dat! Jij ook? De ingrediënten voor 12 stuks:

100 gram walnoten, gemalen
85 gram havervlokken, gemalen
90 gram boekweitmeel
2 eetlepels arrowroot (bindmiddel, te koop bij een bio winkel, of anders maizena)
1,5 theelepel bakpoeder
0,5 theelepel baking soda
1 eetlepel geelwortel (ja dat is veel, maar smaakt top!)
1 theelepel kardemom
0,5 theelepel zout
klein beetje peper

3 eieren
160 ml karnemelk
80 ml kokosolie
2 rijpe bananen (a 75 gram)
3 eetlepels agavesiroop

handje blauwe bessen (ongeveer 80 gram)

Verwarm de oven voor op 200 graden. Smelt als eerste de kokosolie als die nog hard is, en zet apart. Gebruik een klein beetje om de muffinvorm in te vetten. Begin daarna met de droge ingrediënten. Maal de walnoten samen met de havervlokken in een keukenmachine fijn en doe in een kom. Voeg daar het boekweitmeel, arrowroot, bakpoeder, baking soda, geelwortel, kardemom, zout en peper aan toe. Meng dit door elkaar en zet apart.

Doe in de keukenmachine de natte ingrediënten: de kokosolie, karnemelk, de bananen en agavesiroop en meng kort tot een glad mengsel. Wacht nog even met de eieren. De volgende keer gebruik ik nog wat minder agavesiroop, want ik ben niet zo'n zoetekauw. In het originele recept gebruikten ze overigens dadels, maar die had ik dan weer niet in huis. 
Voeg deze natte ingrediënten bij de droge. Kluts de eieren apart (in de keukenmachine, dat scheelt weer afwas) en voeg ook toe aan de rest. Meng alles door elkaar. Dit is dus nog behoorlijk vloeibaar, maar je zal merken dat de baking soda gelijk aan het werk gaat, doordat het in aanraking komt met het 'zuur' van de karnemelk, en het beslag steeds dikker wordt. Duw als laatste voorzichtig de blauwe bessen in het beslag.

De volgende keer ga ik toch papierenbakvormpjes gebruiken, want ik kreeg ze met moeite uit het bakblik en de geelwortel kan het blik een beetje verkleuren. Het eindresultaat was super! Erg mooi gerezen en een heerlijke smaakcombinatie.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten