zaterdag 28 september 2013

Gevulde speculaas


Het heeft nog niet gevroren, maar zodra de temperatuur onder de 15 graden zakt ruikt er niets lekkerder dan de geur van speculaaskruiden uit de oven … verwerkt in pepernoten, speculaas of gevulde speculaas dus! Maarja, dan wel zonder boter of suiker! Het recept komt van de blog Natuurlijk Veganistisch en heb ik op een paar punten aangepast. Uiteindelijk vond ik het deeg nog wat droog, dus de volgende keer wil ik dat wat smeuïger maken. Daarover straks meer, nu eerst de ingrediënten.


Voor de amandelspijs:
100 gr. amandelmeel
3 eetlepels agavesiroop
1 citroen – rasp en 3 eetlepels van het sap

De ingrediënten voor het deeg:
120 gr. roggebloem
120 gr. speltbloem
30 g sucanat (oerzoet)
1 theelepel bakpoeder
2 flinke theelepels speculaaskruiden
1 theelepel gemalen anijszaad
3 eetlepels kokosolie
4 eetlepels melk
snufje zout
handje amandelen (voor garnering: geschaafd, stukjes of hele blanke amandelen)
 
Meng de ingrediënten voor de amandelspijs in een kom. De citroensap maakt de spijs lekker fris en niet al te zoet. Wrijf met een lepel tot het gaat plakken en er geen losse korrels meer over zijn. Dek af en zet tot gebruik in de koelkast.

Verwarm de over voor op 180 graden. Doe de ingrediënten – behalve de melk - voor het deeg in een kom en meng tot er een mooie deegbal ontstaat. Dit kan even duren. Voeg daarna pas de melk toe, steeds een klein beetje tegelijk. De kokosolie mengt zich moeilijk door de droge ingrediënten. De volgende keer ga ik proberen om de kokosolie gesmolten toe te voegen. Hopelijk mengt dat beter.

Vet een bakblik in. Ik gebruikte een bakblik van ongeveer 13 x 20 cm. Verdeel het deeg in tweeën. Rol het ene deel uit en leg in het bakblik. Verdeel de amandelspijs voorzichtig over het deeg. Je kan de spijs eerst uitrollen, maar ook met de bolle kant van een natte lepel over het deeg verdelen.
Rol daarna de andere helft van het deeg uit en leg deze over de amandelspijs heen en laat de naden goed op elkaar aansluiten. Verdeel tot slot de amandelen over de bovenkant en bak de gevulde speculaas 20 minuten in de oven.

De roggebloem, speltbloem, oerzoet en kokosolie zal niet iedereen in het keukenkastje hebben staan, maar zijn te koop bij een biologische winkel. Het anijszaad is in elk geval te koop bij een toko, maar ook bij een Turkse of Marokkaanse winkel of een grotere supermarkt.

Ik vond het recept dus nog wat droog. De volgende keer die ik iets meer melk door het recept. Ook ben ik niet zo'n fan van de uitgesproken smaak van sucanat. Hoewel dat nu wel meevalt door de speculaaskruiden en het anijszaad ga ik de volgende keer proberen het deeg te zoeten met dadels en eventueel wat agavesiroop. Wordt vervolgd dus!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten