zondag 18 mei 2014

Banaanmuffins met spelt- en havermeel



Een blog die ik volg is die van de groene meisjes uit Amsterdam. Niet omdat ik zelf nou zo groen bezig ben, maar wel omdat ze heerlijke recepten delen! Dit is een variant op de tarwevrije banaan-kokos cake die ik in februari heb gepost. Deze banaanmuffins met spelt en haver bevatten tarwe, maar zijn wel zuivel- en suikervrij. Wil je weten wat de voedingswaarde per muffin is, kijk dan even onderaan dit recept!

Ingrediënten voor 8 muffins:
2 bananen
90 gram speltmeel
60 gram havervlokken (gemalen tot meel)
25 gram kokosrasp
100 gram verse dadels (ontpit)
80 ml amandelmelk
10 gram pecannoten (in stukjes)
1 theelepel kaneel of speculaaskruiden
1 theelepel bakpoeder
kwart theelepel vanillemerg
snuf zout

Verwarm de oven voor tot 180 graden. Zet een keukenmachine klaar. Als je alleen havervlokken in huis hebt, moet je deze eerst in de keukenmachine tot meel malen. Doe het havermeel samen met het speltmeel, kaneel, bakpoeder, de pecannoten en zout in een kom. Mix in de keukenmachine de amandelmelk, vanille en dadels tot een puree. Voeg dit bij de droge ingrediënten in de kom. Pureer daarna de bananen in de keukenmachine (of prak deze als je wel van stukjes banaan in je cake houdt).

Voeg ook de bananen toe aan de kom en mix alles met een spatel door elkaar. Verdeel het beslag over de bakvorm. Ik gebruik weer mijn favoriete bakvorm van Silikomart waarmee ik precies 8 muffins kan maken. Doe de bakvorm in de oven en bak de muffins in 20 a 30 minuten bruin.

Voedingswaarde per muffin: 138 kcal - 3 gram eiwit - 3,5 gram vet - 21,2 gram koolhydraten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten